Een merken familie

Merkportfolio beheren

Een merkportfolio beheren kun je een beetje vergelijken met een gezin. Misschien wil je er nog graag een familielid bij. Dan ga je bepalen of daar ruimte voor is, hoe te betalen en managen, hoeveel [plezier en liefde] gaat het ons opleveren? Wat is een leuke naam? Of wil je juist van een probleemkind af? Bij merken zijn de vragen vergelijkbaar, alleen wat rationeler. Het gaat dan steeds om het vraagstuk wat is effectief en wat is efficiënt. 

Voorkom een wildgroei van merken

De aanleiding voor een merkportfolio vraagstuk is vaak:

  • We bereiken een deel van de markt niet dat we wel goed kunnen bedienen. En dat lukt wellicht wel met een extra merk specifiek bijvoorbeeld voor jongeren of vrouwen.
  • Fusie of overname. Bepalen welke naam de meeste merkkracht heeft. Kiezen voor beide namen, een naam of een nieuwe naam.
  • Er is een wildgroei aan [merk]namen. Er zijn problemen met het managen en financieren, maar welke houden we en welke niet?

Effectief merkportfolio

Dit zijn kenmerkend vragen voor een merkportfolio vraagstuk. Het meest efficiënt is één merk, maar dat is niet altijd het meest effectief. Of het nu gaat om jongeren, ouderen of een specifiek segment, bij een merkportfolio draait het steeds om de balans tussen efficiënt en effectief.

Leestip: 'Onder moeders paraplu? - Determinanten en effecten van merkportfoliostrategieën'

Bekijk wat wij voor je kunnen doen. Neem direct contact op.