What's in a name?

door

What's in a name?

Als dynamische onderneming ontwikkelt u uw organisatie en haar producten of diensten continue. En dan komt er een moment waarop de vraag komt of het verstandig is om de nieuwe onderneming, vestiging, product of dienst een eigen naam te geven. Of moet het onder het hoofdmerk verder?

Een nieuwe naam

Wanneer er wordt besloten om een nieuwe naam te ontwikkelen dan wordt er in de praktijk vaak een team samengesteld dat  een nieuwe naam moet bedenken [of de vrouw van de directeur is o zo creatief en bedenkt het ’s avonds op de bank]. Mijn inziens niet de ideale situatie, simpelweg omdat naamgeving een vak is. Er zijn nogal wat keuzes te maken  en foute keuzes worden er volop gemaakt. Zo heeft Mitsubishi een SUV model de Pagero, maar Pagero is een seksuele handeling in het Spaans. Of wat denkt u van de Appelsientje case.  Appelsientje had heel lang vele merknamen, zoals zontomaatje, zomerdruifje en dergelijke prachtige namen. Het is uiteraard kostbaar om zo veel merknamen te hanteren. Dus besloot de producent de sterkste merknaam als hoofdmerk te hanteren, Appelsientje dus. Met grote letters stond op elk pak Appelsientje en klein eronder het inhoudelijke product, bijvoorbeeld  appelsap  of druivensap. Complete verwarring bij de consument, deze kwam namelijk steeds thuis met het verkeerde product.

Eigen naam, een sterke naam
Uw eigen naam verbinden aan uw onderneming kan een goede keuze zijn. Denk maar aan de grote merknamen op achternaam zoals Philips en Blokker, of op voornaam zoals Alex [beleggingen] of Linda [magazine]. Doe dit echter met goede beargumenteerde motieven. Hier zit namelijk een portie onbewuste subjectiviteit in. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen een voorkeur hebben voor namen die overeenkomen met hun eigen naam. Omdat men namen met een klank vergelijkbaar met de klank van de eigen naam positieve eigenschappen toedichten. Zo zijn er aanzienlijk meer Engelstalige mensen met de naam Dennis tandarts geworden en meer Larry’s advocaat;  Dennis the Dentist en  Larry the Lawyer.

Mier is klein
Het fonetische aspect is belangrijk, wat zoveel betekent als  ‘bekt de naam lekker’. Daar gelden zelfs internationale regels voor. Zo is de klank voor klein en groot internationaal bepaald. Klein heeft een i-klank en groot heeft een o-klank, dus een mier klinkt klein en een olifant klinkt groot. Ook letterlijk zit de ‘i‘ in het woord; klein [NL], little [Engels], piccola [Italiaans] of mikros [Grieks]. Deze fonetische regel wordt onder andere gebruikt in de autobranche voor de categorie kleine auto’s zoals Clio, Twingo, Mini of Tigra.

Lees meer over naamgeving

Terug naar blogoverzicht »