Veranderen van je merk: rebranding

door

Soms is een verandering aan je merk nodig. De aanleiding kan een fusie, een overname, een nieuwe marketingstrategie of een [her]positioneringstraject zijn. Dit wordt vaak vormgegeven in een nieuwe visuele identiteit. Soms zelfs met een nieuwe naam.

Het invoeren van een verandering aan het merk en de huisstijl noemen we rebranding: hoe gaan we het oude merk uitfaseren en het nieuwe merk introduceren en welke stappen moeten we hiervoor doorlopen?

Rebranding strategie├źn

Er zijn een aantal mogelijkheden om een nieuw merk in te voeren. Een korte beschrijving van een aantal mogelijke basisstrategieën:

Big Bang strategie

Met een Big Bang strategie wordt de oude merknaam in één keer losgelaten en vervangen door de nieuwe. Er is geen overgangsperiode, daarom is dit alleen geschikt voor ‘stervende’ merken. Je wilt geen associaties tussen het nieuwe en het oude merk.

Invoer-afvoerstrategie

Bij de invoer-afvoerstrategie strategie wordt er eerst een koppeling gemaakt tussen het oude en het nieuwe merk, om vervolgens de oude merknaam los te laten. Dit gebeurt in een periode van een half jaar tot 2 jaar. Zoals bij de naamsverandering van het Astma fonds is gedaan. In 4 fases van de oude naam Astmafonds naar de nieuwe naam Longfonds.

Waarschuwingsstrategie

Bij de waarschuwingsstrategie wordt in een korte periode de rebranding aangekondigd. Er wordt tijdelijk de boodschap 'let op binnenkort hebben we een nieuwe naam' gecommuniceerd. Na deze datum wordt de nieuwe naam gehanteerd.

Gecombineerde merkvorming

Bij gecombineerde merkvorming ondersteunen de merken elkaar. Dit is alleen van toepassing bij full endorsement. Dit kan wel voor een periode van 1 tot 10 jaar zijn. Dit is van toepassing bij sterke merken waar het afbreukrisico van rebranding groot is en waarbij je [een deel van de] merkwaarden en associaties van het oude sterke merk wilt overdragen op het nieuwe merk.

Stappenplan

In het stappenplan zitten een aantal logische en voor de hand liggende stappen. Toch zien we in de praktijk dat er vaak een aantal stappen worden overgeslagen. Voor een goede invoering is het belangrijk alle stappen te doorlopen.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van branding, marketing, interne communicatie en organisatieontwikkeling? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief Tiramisu Nice & New met nice & need-to-know o.a. ontwikkelingen, trends, actuele cases en achtergrondartikelen.

Terug naar blogoverzicht »