Postioneren, kunstje van de marketingafdeling?

Positioneren is een woord dat op verschillende manieren wordt gebruikt, zowel in strategie bepaling als in communicatie en marketing. Directie vindt het vaak zweverig en abstract en marketeers vinden dat de directie positioneren te zakelijk en cijfermatig benadert. Ik ben van mening dat het een combinatie moet zijn. Het is een strategische activiteit en geen ‘kunstje’ van de marketingafdeling. Het hele bedrijf moet de overkoepelende identiteit omarmen. Maar marketing is de drijvende kracht van het proces.

Problemen

Het initiëren van een [her]positionering komt vaak bij een marketingafdeling vandaan. Zij hebben er het meeste last van als er géén scherpe positionering is. Vage boodschappen, een onduidelijk en inconsistent beeld over de identiteit of een wildgroei van merken en nieuwe namen. Wie is nu eigenlijk de afzender? Snapt onze klant ons nog wel?

Sterk merk
Wij zijn ervan overtuigd dat je een sterk merk en een krachtige organisatie bouwt op basis van een scherpe positionering. Zoals Route Mobiel dat deed of Marqt. Hoe pak je zoiets aan welke stappen moet je nemen om je organisatie mee te krijgen? Lees hier meer over onze aanpak. 

 

Terug naar blogoverzicht »