Ook voor de financiële afdeling

door

Als bureau onderschrijven wij het merkconcept denken. Dit met onderzoek onderbouwde denken, stelt dat organisaties beter presteren als zij een merkconcept centraal stellen in alles wat ze doen. Een merk heeft niet alleen een verleidende functie voor klanten, maar juist ook een verbindende en sturende functie naar medewerkers. Bij elke keuze moeten medewerkers zich afvragen: past dit bij ons merk?

Bouwen aan organisatie identiteit

Van Bekkum schreef het communicatieboek van 2014: ‘Bouwen aan organisatie identiteit’. Hij beschrijft het ‘handelingsperspectief’, een mentaal en emotioneel kompas dat keuzes en gedrag inspireert, instrueert en legitimeert. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Wanneer je de beste supermarktservice wilt geven, loop je met klanten mee naar het schap om het product van hun keuze aan te geven in plaats van aan te wijzen. Wanneer je de persoonlijke wijnwinkel bent dan zorg je dat je de voorkeuren van elke klant opslaat en een handgeschreven kaartje bij elke bestelling doet. Als je de beste kwaliteit wilt leveren, koop je de beste grondstoffen in en is het criterium dus niet de goedkoopste. Alle beslissingen worden genomen vanuit het merkconcept.

Ook voor de financiële afdeling

De meeste afdelingen omarmen deze merkgedachte met veel plezier, het werkt prettig om een sturend concept te hebben. De enige die vaak denkt dat het voor hen niet van toepassing is, is de financiële afdeling, zoals ook Riezenbos concludeert. Maar ook het betalingsbeleid heeft invloed op het merkbeeld en reputatie van de organisatie. Zo hebben wij een partner waar we vaak mee samen werken maar betalingen laten meer dan 90 dagen op zich wachten, waarschijnlijk juist omdat we zo’n goede relatie hebben. Toch hebben we nu besloten om eens naar een andere partner te kijken. Omgekeerd versterkt het de binding en voorkeur voor het merk juist. Ik had een schade uitbetaling van mijn verzekeraar Univé binnen 14 dagen op mijn bankrekening staan. Een aangename bevestiging van de merkbelofte ‘goed voor elkaar’.

Duidelijkheid scheppen

Een merk wordt onder andere als sterk ervaren als deze consistent is. Elke ervaring met het merk moet kloppen en de juiste keuze wordt opnieuw bevestigd of overtroffen bij elke ervaring. Denken vanuit het merkconcept schept zowel intern als extern duidelijkheid. En dat is precies wat wij nodig hebben in deze wereld met haar duizelingwekkende aanbod.

Terug naar blogoverzicht »