MKB Noord

door

Léonie Milius in gesprek met Gerard Kremer, voorzitter van MKB Noord

Als ondernemer heeft Gerard Kremer indrukwekkende prestaties geleverd met onder andere De Vrijbuiter. In 2013 verkocht hij zijn aandelen, besloot het een tijdje rustig aan te doen maar binnen de kortste keren was hij alweer bij diverse initiatieven betrokken. Via ‘ondernemer coacht ondernemer’ leerde Kremer MKB Noord goed kennen. “Doordat ik veel contact met de MKB-ers zelf had, zag ik vraagstukken waar nagenoeg alle ondernemers mee worstelen. Heel herkenbare problematiek voor mij.”

Uit de waan van de dag

Toen Alfred Welink mij vroeg om voorzitter van MKB Noord te worden, heb ik direct ja gezegd. Ik wil ondernemers helpen, bij voorkeur met een methode die hen uit de waan van de dag haalt. De afgelopen crisisjaren hebben veel geld, tijd, energie en misschien ook wel idealen gekost. Dan moet je een moment pakken om kritisch naar je onderneming en naar jezelf kijken: herijken, herformuleren of jezelf opnieuw uitvinden. Daar is lef voor nodig en je kwetsbaar opstellen. Ik wil dat met MKB Noord faciliteren, die katalysator voor ondernemers zijn. Hen helpen om opnieuw het beste uit zichzelf te halen.

Groeidoelstelling

MKB Noord wil groeien. Met 34.000  actieve MKB-bedrijven in Noord-Nederland willen we een ledenaantal van 3.400 bereiken, een flinke maar haalbare ambitie. Ik besef dat we ons als MKB Noord stevig moeten positioneren om dat waar te maken en dat we de synergie met VNO-NCW daarbij nodig hebben. Bij het ontwikkelen van die positionering heeft Tiramisu Advies ons geadviseerd en begeleid.

Feilloos de essentie

Jullie kracht zit in het gedegen vooronderzoek waardoor we ons op feiten konden baseren. Dat maakte dat je heel kundig de gesprekken kon begeleiden tussen die eigenwijze ondernemers die allemaal heel goed [denken] te weten hoe het moet. Je bent in staat om mensen gerust te stellen door ze te laten praten en vervolgens weet je dan feilloos de essentie te benoemen. Niemand is dan verbaasd en iedereen gaat zeer gemotiveerd de volgende sessie weer in. Die sfeer is zo belangrijk, een setting van gelijkwaardigheid waarin mensen zich kwetsbaar en open durven opstellen.

Impact

We hebben nu een goede positionering want hij klopt en voelt goed in de organisatie. Concreet heeft het traject een merkkompas opgeleverd; een mooi document dat duidelijk richting geeft. Belangrijk nevenresultaat is de binding en betrokkenheid tussen de bestuursleden van MKB Noord, omdat we het samen gecreëerd hebben. Nu werken we hard aan de volgende stap: de vertaalslag die nodig is om mensen dit te laten waarmaken. Dat kost tijd, dit is een ontwikkeling en dat gaat mij natuurlijk niet snel genoeg zegt Kremer lachend. Maar ik vind het al prachtig als ik bij het merkkompas hoor: ”Dat doen we niet, dat past niet bij het merk MKB Noord”. Dan heeft het al gewerkt, nietwaar?

Terug naar blogoverzicht »