Minder verkopen, meer branden

door

De afweging tussen sales en branding wordt vaak als strijd gezien. Onderzoek en de praktijk wijzen uit dat dit juist helemaal geen afweging is. Branding helpt zelfs op korte termijn de sales omhoog.

Geen dun laagje chroom

De korte termijn wint het vaak in tijden met economische tegenwind. Het wordt tijd dat Nederland de bakens verzet richting branding. En dan bedoelen we echte branding! Volledig doorgevoerde branding, niet slechts een dun laagje chroom.

Wat het verschil kan maken, is de entourage, een geweldig aangeklede Mini Brand Store. Een effect merkbaar op alle bezoekers: energie, optimisme en vrolijkheid.

Marketinglesje

Willem Willemse vertelde namens BMW en Mini hoe zij over branding denken. Hoe zij dit consequent door vertalen in letterlijk alles wat ze doen. En wat dit vervolgens oplevert. Merkmakers zullen smullen van deze marketingles. Geen flashy filmpjes maar een sterk verhaal.

Het geheim

Het geheim bij BMW en Mini blijkt in de werknemers te zitten. Je wordt begroet door een inspirator die alles weet, maar absoluut niet mag verkopen. Hij mag zelfs geen proefrit aanbieden. Wat hij wel mag is inspireren over het product, de mogelijkheden, de accessoires en het merkgevoel. En het werkt! De verkoop via de Mini Brand Store overtreft alle verwachtingen. Dit komt omdat de store nieuwe klanten trekt: maar liefst 80 procent van de winkelbezoekers bezit geen Mini.

Het merk waarmaken

Te vaak gebeurt het dat je een winkel binnenloopt en die compleet anders is dan de verwachting die via reclame is opgewekt. Consistent waarmaken waar je merk voorstaat, maakt het verschil. Omdat de mensen het verschil maken, hoeft dit niet veel te kosten. Je moet natuurlijk wel weten waar je merk voor staat, anders sla je de plank mis.

Durft jij net als BMW en Mini het verkopen te laten en je te richten op branding?

 

Terug naar blogoverzicht »