Merkmakers

door

“You don’t build a brand, you build people, and then people build the brand.”

Mensen maken merken

Mensen maken merken. Bouwen aan een sterk merk doe je door samen de handen uit de mouwen te steken. Maar dan moet je wel een gemeenschappelijk gedragen beeld hebben, begrijpen wat ervoor nodig is om je ambitie te realiseren en daar met volle overtuiging voor willen gaan. Met grote betrokkenheid van alle medewerkers dus. Met medewerkers die een stap extra zetten zodat je samen succesvol bent.

Betrokken medewerkers

Veel organisatie besteden aandacht aan hun medewerkerbetrokkenheid (employee engagement) en dat is beslist de moeite waard. Mensen die zich sterk betrokken voelen bij de organisatie waar ze werken zorgen voor betere bedrijfsresultaten, nemen vaker initiatief voor verbeteringen en dragen actief bij aan een positief imago. Zij maken het merk.

Dat klinkt niet alleen aannemelijk, maar blijkt ook uit diverse onderzoeken. De moeite waard dus, die medewerkerbetrokkenheid. Alleen, hoe beïnvloed je die dan? Daarover wordt veel geschreven en gediscussieerd. Het gaat over van alles: trots, zingeving, balans werk-privé, workload, informatievoorziening, verwachtingen, leiderschapsstijl, communicatie, kansen, ontwikkelmogelijkheden, beloning, verantwoordelijkheid.

Het is nuttig en relevant om met regelmaat de betrokkenheid van medewerkers te onderzoeken. Het levert een schat aan informatie op waarmee je gericht kunt verbeteren, sterker kunt worden en het volgende niveau kunt bereiken. Daardoor worden organisaties beter en merken sterker.

Houd het persoonlijk

Echter, het allerbelangrijkste blijft natuurlijk de persoonlijke interactie, oftewel: blijf gewoon met elkaar in gesprek, stel vragen, toon belangstelling en geef oprechte aandacht. Dat levert minstens zo veel op. Want het blijft mensenwerk, een merk maken.  

Terug naar blogoverzicht »