Slaapverwekkend boek

door

Vorige week las ik een artikel in de Volkskrant over het boek dat momenteel bij Amazon op nummer 1 staat. Uit dit stuk is heel duidelijk op te maken hoe goed de propositie is opgebouwd.

Een goede propositie

Een goede propositie is opgebouwd uit een inzicht in de doelgroep. Een inzicht bevat een waarheid, een dilemma en een wens. Het dilemma is de frustratie van moeders dat hun kinderen niet gaan slapen als het bedtijd is. De wens zou in dit geval kunnen zijn dat de moeder haar kind graag wil helpen om in slaap te vallen.

Achteraf zijn inzichten vaak open deuren waarvan je denkt: Natuurlijk! Mijn ervaring is dat dit helemaal niet zo makkelijk is als je middenin het proces zit. Ik gebruik vaak een Engels citaat: All truths are easy once they are discovered. The point is to discover them. Zodra het een succes is, vindt men het vaak logisch. Maar dat is achteraf makkelijk gezegd. Bovendien gaat het er uiteraard om dat je ook iets dóet met het inzicht. Dat deed deze auteur Forssén Ehrlin. Hij beloofde moeders het meest slaapverwekkende boek ooit!

Belofte 

Forssén Ehrlin biedt een eenvoudige belofte in één zin: Het meest slaapverwekkende boek ooit. Hij heeft deze claim goed onderbouwd: ‘Het verhaal prikkelt het onderbewustzijn van een kind om in slaap te vallen’. Het boek gaat over het konijntje Roger dat op zijn zoektocht naar slaap Oom Gaap, de Slaap Slak en De Uil met de Zware Oogleden ontmoet. Daarbij maakt de schrijver gebruik van allerlei psychologische technieken. Deze zijn volgens Forssén Ehrlin ontwikkeld om 'het kind te helpen ontspannen, sneller in slaap te vallen en rustiger te slapen'.

Bewijs

Deze belofte is geloofwaardig omdat Forssén Ehrlin zowel taalkundige als gedragstherapeut is aan de universiteit van Jonkoping. Bovendien bewijst onderzoek -een test met moeders- dat het boek werkelijk werkt. Een expert (hypnotherapeut) vertelt dat het boek werkt. En vervolgens zijn er enthousiaste gebruikers die positief zijn over hun ervaring met het boek. Kortom, een goede bewijsvoering van de belofte, zorgvuldig opgebouwd.

Goede propositie betekent succes!

Deze case bewijst maar weer eens hoe belangrijk goede proposities zijn. Bewust of onbewust gekozen, dit boek is in elk geval een overweldigend succes.

 

Terug naar blogoverzicht »