Het succes van gewoon in 2014

door

We worden er mee overspoeld. Met gewoon en normaal. Het begon met het succes van Klaverblad verzekeringen die ‘gewoon goede verzekeringen’ verkoopt. Een commercial waarin de reclamebureaus met hun dure ideeën zonder pardon op humoristische wijze worden weggestuurd. Daarna volgde in 2014 onder andere de SNS Bank waar je ‘heel normaal’ kunt bankieren. Een commercial met Bennie Jolink van de band Normaal, waarin ze laten zien dat zij de bank zijn voor normale Nederlanders. Wie dat dan ook mogen zijn. Ook het succes van zangduo Nick & Simon is volgens een deskundige dat het zulke ‘gewone’ jongens zijn, ze zijn de Ford onder de muziek. En ook de Hema mikt op gewoon, met de pay-off Hema ‘maakt gewoon bijzonder’.

Ik wil geen gewoon

Wat is dat toch met dat gewoon en normaal. Persoonlijk ageer ik ertegen. Ik wil helemaal geen gewone bank en gewone producten. Ik wil een bank die zich voor mij uitslooft. Ik wil fantastische producten van organisatie die zich onderscheiden en waar mensen werken die uitblinken. Ik wil liever bijzonder en daardoor aangenaam verrast worden. Blijkbaar sta ik daar redelijk alleen in want deze ‘gewone’ campagnes lijken het goed te doen. Dat begrijp ik, want het past perfect bij onze Nederlandse cultuur -en zeker bij de Noordelijke mentaliteit- met ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’. Dat stroomt door onze aderen. Deze merken haken daar handig op in.

Van nature zijn wij nu eenmaal geen volk dat trots uitdraagt. Trots zijn we wel maar dat vertellen we liever niet, dan vinden we dat al snel ‘snakken’. Oftewel opscheppen en dat waarderen we niet zo. We waarderen het juist als een succesvol iemand ‘zo gewoon is gebleven’. Bovendien past gewoon bij de tijdsgeest, want waar we na jaren van ‘crisis’ het met minder moeten doen is er meer behoefte aan gewone producten. Als de crisis nog aanhoudt wordt het nieuwe modewoord waarschijnlijk ‘basic’, persoonlijk hoop ik op een woord als ‘bijzonder’.

Bijzonder in 2015

Wil je de grote merken volgen, dan zou het best eens succesvol kunnen zijn door je merk in 2015 te positioneren met ‘gewoon’. Persoonlijk volg ik liever niet de grote stroom maar kies ik voor de andere route. Ik nodig je graag uit om te laten zien dat je een fantastisch product hebt, een waardevolle dienst of een geweldige organisatie. Dat is namelijk gelukt omdat je NIET gewoon deed, maar omdat je het anders deed. Laten we alle succesvolle mensen en merken, alle bijzondere prestaties toejuichen, en waarderen om hun eigenheid en specialiteit. Ruimte genoeg voor ons allemaal. Doe je met me mee? Dan maken we van 2015 een bijzonder jaar.

Wat maakt jouw merk bijzonder?

Terug naar blogoverzicht »