De waarde van weerstand

door

Een nieuwe koers, een andere manier van werken, welke veranderingen er ook op stapel staan, het is steeds weer een hele opgave om iedereen in het bedrijf mee te krijgen.

De waarde van weerstand

Een nieuwe koers, een andere manier van werken, welke veranderingen er ook op stapel staan, het is steeds weer een hele opgave om iedereen in het bedrijf mee te krijgen. Hoeveel makkelijker zou het kunnen zijn…

We vinden het meestal maar lastig, al die tegenwerpingen, argumenten en blokkades die mensen opwerpen. Het haalt de vaart eruit, zorgt voor een lang en ingewikkeld proces en zo nu en dan zakt je energieniveau ver onder het nulpunt. Onnodig en tijdrovend, zou je denken, want uiteindelijk gaat het toch gewoon gebeuren.

Informatie en feedback

Deels is dat waar natuurlijk. In veel gevallen moet je er echter wel doorheen. Je hebt dat draagvlak immers nodig. Maar die vervelende weerstand kan best waardevol en nuttig zijn. Bekijk het eens van deze kant: Door goed te luisteren en open te staan voor feedback, kun je heel veel informatie ophalen die helpt om de juiste keuzes op het juiste moment te maken. Zo kun je extra gas geven als het kan en even gas terugnemen als het moet. Of alsnog alternatieve wegen te bewandelen. 

Betrokken

Wat zegt het bovendien als iedereen alles maar voor zoete koek aanneemt zonder kritisch te zijn? Wat heb je daar echt aan? Je wordt er in elk geval niet wijzer van, want feedback krijg je niet. En zo'n laconieke houding getuigt nou niet bepaald van betrokkenheid.

Verder helpen

Om het nog even een beetje te overdrijven: Je mag blij zijn dat je discussie hebt, dat er mensen zijn die ‘tegen’denken, dat je behoed wordt voor te snelle beslissingen of grote missers. Je hebt tenminste te maken met medewerkers die zich zo betrokken voelen dat ze de organisatie echt verder willen helpen.

Nog niet voldoende overtuigd? Bedenk dan dat weerstand tegen verandering van alle tijd is. Kijk maar eens hoe deze holbewoners een geweldig innovatief idee de grond inboren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van branding, marketing, interne communicatie en organisatieontwikkeling? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief Tiramisu Nice & New met nice & need-to-know o.a. ontwikkelingen, trends, actuele cases en achtergrondartikelen.

Terug naar blogoverzicht »