Danone voor mannen

door

Zo af en toe gebeuren er dingen met merken waarvan de schrik me om het hart slaat. Zo zie ik dat Danone wil combineren met Snickers, om de ‘mannelijke doelgroep met stevige trek’ aan te trekken: Om 16 uur snacken met een Danone-Snickers yoghurtje. Wat zijn ze aan het doen?! Vanuit merkmanagement is dit een hele slechte keuze! Danone werkt immers al jaren aan de positie van gezonde zuivel en dat is goed gelukt. Die positie hebben ze goed weten te claimen. Maar nu gaat gezonde zuivel in zee met een ongezonde snack. Dit is wat ik noem je merk vervuilen.

Merkportfolio bouwen

Ik gebruik Danone vaak als schoolvoorbeeld bij het bouwen van een sterk merkportfolio. Vanuit de eenvoudige gedachte dat Danone altijd gezonde zuivel levert worden er [nieuwe] merken gecreëerd. Zoals Danoontje Powerrrrr met extra calcium, Danone Activia voor een gezonde darmflora en Danone Vitalinea voor de slanke lijn. Heerlijk overzichtelijk en duidelijk. Een sterke endorser met prachtige submerken.

Logisch voor Mona

En dan gebeurt dit, een combinatie met Snickers. Stel dat zuivelproducent Mona dit had gedaan, dan was dat best logisch en passend geweest. Mona maakt namelijk rijke en volle toetjes voor levensgenieters. Dat bevestigen ze in de slogan Mona daar word je blij van. Sterke merken versterken elkaar, dus combineren kan een hele goede strategie zijn. Een groot succes voor Mona bijvoorbeeld was jaren geleden hun Teletubbie-toetje.

Niet in Nederland

Gelukkig maar voor de Nederlandse marketeers bij Danone, want het Snickers-Danone toetje komt alleen in Groot-Brittannië op de markt. De schade aan het merk Danone blijft in Nederland hopelijk beperkt. En wellicht dat de echte fans het ze vergeven: Een fout maken kan iedereen overkomen.

Terug naar blogoverzicht »