CMO STAMM

door

Leonie Milius in gesprek met Yvonne Turenhout* over het positioneringsproces met CMO STAMM. Wat was de aanleiding, hoe verliep het proces en wat heeft het CMO STAMM gebracht?

De aanleiding: een fusieorganisatie
Yvonne vertelt: “Ik stond voor een enorme uitdaging toen het Groningse STAMM en het Drentse CMO gingen fuseren. Bij zo’n situatie gaat het vooral om het nieuwe team, de mensen maken het verschil in de nieuw ontstane organisatie. Ze moeten elkaar vinden, uitdagen en sterker maken. Tegelijk is het een risico bij een fusie dat je [te] lang met de eigen organisatie bezig blijft. Terwijl juist een focus op de buitenwereld, onze opdrachtgevers, de samenleving en de vraag uit de markt zo essentieel was én is.”

Herpositioneren & teambuilding
Mijn vraag aan Tiramisu Advies was dan ook tweeledig. Ik wilde de nieuwe fusieorganisatie positioneren en tegelijk dat het positioneringsproces zou bijdragen aan de teamontwikkeling. Door een gezamenlijk nieuw perspectief te benoemen wilde ik verbinding en betrokkenheid creëren, het vuur in de organisatie aanwakkeren. “Dat heb jij echt erg goed gedaan”, zegt Yvonne lachend. “Je bent een vakvrouw, je bracht inspiratie en plezier en hield ons steeds scherp op het resultaat. Er was veel ruimte om persoonlijke perspectieven te belichten en tegelijk bracht je ons steeds weer terug naar de essentie. Wat bovendien bijzonder waardevol was, is dat je steeds de stem van de klant inbracht.” Doordat Tiramisu vooraf een klantonderzoek had gedaan kon worden voorkomen dat we teveel vanuit eigen idealen en wensen dachten. Ze hielden ons er scherp op om het steeds vanuit het klantperspectief te benaderen.

Het resultaat
Concreet heeft CMO STAMM nu een heldere positionering en merkarchitectuur voor 3 merken. Het geeft de organisatie een heldere richting en handvatten om dagelijks keuzes te maken. En het is niet alleen een document met heldere keuzes maar het is een gedachtegoed dat wordt gedragen in de organisatie. “Mensen herkennen zichzelf in de positionering en willen zich eraan verbinden, dat is ontzettend waardevol.”

Helder stappenplan
Als laatste wil ik nog meegeven dat het geweldig hielp dat je een helder stappenplan hebt waar je ons steeds weer stap voor stap in hebt meegenomen. Je hield ons steeds weer bij de les. Ook in het proces erna, het begeleiden van het creatieve team en jouw eigen inbreng was super. De slogan van inzicht naar impact…. “Wauw, dat was echt goud! Daar ben ik zo dankbaar voor want die klopt en past ons volledig.”

* Over Yvonne: Yvonne Turenhout combineerde haar studie aan de ALO en haar studie Bewegingswetenschappen met een topsportcarrière. Ze was onder meer werkzaam als hoofd Strategie & Beleid Breedtesport bij NOC*NSF. Daarna werd ze achtereenvolgens directeur van Enova, directeur-bestuurder van de Gronings Drentse fusieorganisatie CMO STAMM, Sociaal Planbureau Groningen en Trendbureau Drenthe.

Terug naar blogoverzicht »